Vad är Fritidsbanken?
På Fritidsbanken lånar vi ut utrustning som
behövs till olika sporter och fritidsaktiviteter.
Vi fungerar som ett bibliotek,
men med sportutrustning i stället för böcker.
Om du vill prova på en sport eller en fritidsaktivitet
kan du låna saker till det från Fritidsbanken.
Du kan låna till exempel
Du får låna sakerna i 14 dagar.
Sedan måste du lämna tillbaka dem.
Kostar det något att låna från Fritidsbanken?
Det är gratis att låna saker från Fritidsbanken.
Det kostar ingenting om du
lämnar tillbaka sakerna för sent
eller om något går sönder när du använder dem.
Vilka driver Fritidsbanken?
De som driver fritidsbanker är
medlemmar i föreningen Fritidsbanken Sverige.
Det finns fritidsbanker på många platser i landet.
Varför finns Fritidsbanken?
Vi vill göra det lätt för människor att
röra på sig och prova på nya aktiviteter.
Det ska inte kosta för mycket pengar.
Därför är det gratis att låna saker från Fritidsbanken.
Då har fler människor råd att prova nya aktiviteter.
Var kommer Fritidsbankens utrustning ifrån?
Vi får vår utrustning av människor som
ger bort utrustningen till oss.
Det kan vara privatpersoner, organisationer och företag
som vill ge bort utrustning.
Vi lånar bara ut begagnade saker och
köper inte in något nytt.
Begagnade betyder att sakerna har använts förut.
Vem kan låna från Fritidsbanken?
Du kan låna saker från Fritidsbanken om
du vill prova en ny aktivitet eller
om du inte ska använda utrustningen så ofta.
Om du till exempel ska åka skidor i några dagar
kan du låna skidor, stavar, pjäxor och hjälm.
Då behöver du inte köpa egna.
Just nu har Fritidsbanken inte så mycket utrustning till
personer med funktionsnedsättning.
Men vi har startat ett projekt för att
samla in fler hjälpmedel och utrustning till
parasporter och fritidsaktiviteter.
Här kan du läsa om det projektet:
https://www.fritidsbanken.se/fritidshjalpmedel/
Kontaktuppgifter till Fritidsbanken
Här hittar du kontaktuppgifter till
fritidsbanker på olika platser i landet:
Kontaktuppgifter till lokala fritidsbanker
Här hittar du kontaktuppgifter till
personer som jobbar med Fritidsbanken Sverige: